9 lucruri interesante pe care le găsești în Yandex Metrica și nu le găsești în Google Analytics

9 lucruri interesante pe care le găsești în Yandex Metrica și nu le găsești în Google Analytics

Suntem atât de obișnuiți cu Google Analytics încât nu mai dăm suficientă atenție altor sisteme de analiză web pe care le putem folosi gratuit. Sigur că, din perspectiva integrării cu restul produselor Google, Analytics rămâne „regele” serviciilor de analiză web. Dar asta nu înseamnă că nu e bine să folosim din când în când și alte tool-uri.

În cele ce urmează voi prezenta pe scurt 9 caracteristici interesante oferite de Yandex Metrica – un serviciu de analiză web de la Yandex, cel mai mare motor de căutare rusesc, un soi de „Google rus”. Pe ecrane clasice (desktop / laptop) Yandex domină autoritar în Rusia, cu cca. 60% cotă de piață, aproape dublu decât are Google. De asemenea, Yandex mai deține cote de piață respectabile și în alte republici ex-sovietice, cum ar fi Belarus (30%), Uzbekistan (18%), Kazahstan (25%) etc. În plus, în Rusia Yandex se bucură de o notorietate certă și pe dispozitivele mobile (43%), unde Google este încă motorul de căutare dominant (54%), dar poziția gigantului american pare a se șubrezi de la o lună la alta, fiind doar o chestiune de timp până când Yandex va ajunge nr. 1 și pe telefoane [1].

E de înțeles așadar de ce rușii au copiat aproape „la virgulă” modelul Google, construind, ca și Google, un întreg ecosistem în jurul motorului lor de căutare (browser, webmaster tools, reclame…), ecosistem în care găsim și un serviciu de analiză web botezat, așa cum am zis deja, Yandex Metrica. Nu voi face o prezentare extinsă a acestui serviciu, pentru că nu are rost, dar voi vorbi despre cele mai interesante diferențe față de Google Analytics.

1. Noțiunea de „bounce” în Yandex Metrica e mult mai aproape de realitate

Primul lucru care sare în ochi e diferența dintre statisticile generale de trafic: vizitatori, sesiuni, timp mediu pe site etc. dintre cele două servicii. Cei care (mai) folosesc în paralel pe situl propriu Google Analytics și trafic.ro știu că între ele apar mereu discrepanțe, date în special de diferențele din metodologia de tratare a informației. Aceste discrepanțe sunt în general tolerabile, fiind de ordinul câtorva procente. Veți observa același lucru și la Metrica, mici diferențe tolerabile, excepție făcând informația legată de „bounce rate” care tinde să fie mult sub cea raportată de Analytics. De pildă, veți vedea că pe un site Analytics raportează bounce de 45% în timp ce Metrica va raporta… 15%.  Nu e o greșeală. Explicația e foarte simplă: dacă în Analytics noțiunea de bounce e legată strict de numărul paginilor vizualizate (ceea ce înseamnă că un utilizator care intră pe o pagină, stă 10 minute, citește cu atenție, eventual dă și telefon și comandă produsul, după care închide fereastra de browser, este inclus la bounce), în Metrica bounce rate-ul are legătură cu timpul petrecut pe pagină: numai dacă utilizatorul stă mai puțin de 15 secunde pe site vizita sa va fi inclusă la bounce. Această abordare a noțiunii de „bounce rate” e mult mai corectă, deoarece avem destule afaceri (comenzi online de pizza, de taxi etc.) sau situri (bloguri, situri de știri, cu trafic venind masiv din căutări) la care e absolut normal ca interacțiunea cu situl să nu depășească mai mult de o pagină pe sesiune. Fără ca asta să însemne că mulți dintre vizitatorii care nu văd decât o pagină nu sunt valoroși.

2. Cu Yandex putem vedea media vizitelor pe orele zilei

Unul dintre lucrurile cele mai enervante la Analytics e că nu putem vedea media vizitelor pe orele zilei, într-un interval dat. Putem vedea doar traficul orar în fiecare zi în parte, ceea ce are o oarecare relevanță, dar nu pe cât ne-am dori. Dacă dorim să setăm un interval mai lung de timp, de 3 luni să zicem, și să vedem în acest interval care a fost media orară, trebuie să ne apucăm să prelucrăm datele primare oferite de Analytics. În Yandex lucrul ăsta se rezolvă foarte simplu cu raportul „Users : Traffic by time of day”. În acest fel anumite probleme care în Analytics implică proceduri complicate, de pildă să vedem care sunt intervalele orare la care vin cei mai mulți clujeni care navighează cu telefonul mobil, în Yandex sunt floare la ureche.

3. Atenție la traficul provenind din Bing

Una dintre cele mai curioase diferențe pe care le-am întâlnit privește raportarea traficului dinspre Bing. Sigur, Bing nu e prea utilizat în România, având doar cca. 4% din piața de desktop / laptop, dar la un site cu 10.000 de vizitatori pe lună provenind din căutări efectuate de pe ecrane clasice acest 4% se simte binișor. În mod normal Analytics va raporta o cifră oarecare în jurul valorii de 4%, +/- ceva, ca provenind din căutări efectuate pe Bing și pe Yahoo. În mod ciudat Metrica pare să subestimeze sever căutările provenind din Bing. De pildă, pe un site pe care Analytics îmi raporta pe un interval de timp de cca. 50 de zile 87 de sesiuni venind din Bing (cu 8 tranzacții efectuate pe site) am avut surpriza să constat că în Metrica nu erau raportate decât … 16 sesiuni. În schimb, alte 43 de vizite erau raportate la „Link traffic” (adică din referințe, linkuri pe alte situri, Bing fiind văzut ca un site oarecare, nu ca un motor de căutare). De ce or fi văzute așa, nu știu, dar e de cercetat.

4. Metrica raportează și utilizatorii care au sub 18 ani

Una dintre problemele majore ale analizei demografice din Analytics e că utilizatorii care au sub 18 ani (altfel zis, copiii) nu sunt identificați în nici un fel. Acest neajuns încurcă de multe ori atunci când ai de lucrat cu situri care se adresează unei audiențe mature, dar care de fapt sunt susceptibile să primească multe vizite de la copii (exemplul clasic fiind cel al magazinelor de jucării). Spre deosebire de Analytics, rapoartele demografice din Yandex conțin și intervalul de vârstă „sub 18 ani”. Sigur, nu știm cât pot fi de încredere aceste rapoarte (același lucru putându-se spune, de altfel, și despre cele propuse de Analytics) dar măcar ne pot da o idee despre sursele de trafic care par a trimite excesiv de mulți copii. Cât privește raportul privitor la „Gender”, acesta oferă în general aproximativ aceeași imagine generală pe care o oferă și Analytics. Adică, dacă în Analytics ți se raportează că 70% din vizitatorii sitului sunt de sex masculin, cam asta va rezulta și din Metrica, +/- 10%. În orice caz, nu se va întâmpla să vezi că în Analytics pe un site publicul majoritar e format din bărbați și în Metrica, din femei.

5. Metrica raportează și traficul suspect / clickurile frauduloase (inclusiv clasele A.B.C. ale adresei IP)

În rapoartele oferite de Metrica poți aplica o dimensiune denumită „Percentage of robots” care îți afișează sesiunile suspecte de fraudă. Dacă observi ceva suspect poți aplica mai departe o nouă dimensiune, „clasa de IP”, care îți va arăta la nivel de clasă A.B.C.xxx din ce rețea provine traficul legitim, și de unde provine traficul suspect. Mai departe va fi relativ ușor să compari informațiile din Yandex cu informațiile de pe server și să vezi dacă ai de-a face într-adevăr cu un IP care merită blocat, sau nu. Același lucru e valabil și pentru campaniile tale Adwords, unde poți utiliza informația furnizată de Metrica pentru a detecta eventualele adrese IP care trebuie blocate.

6. Cu Metrica vezi câți dintre utilizatorii tăi au un adblocker instalat

Și la ce te-ar ajuta? Păi e foarte simplu: dacă 30% din audiența ta de pe ecranele clasice are un adblocker instalat și faci remarketing orientat doar către ei, pentru că nu te interesează din principiu navetiștii și ăia care merg cu metroul și frunzăresc aiurea pe telefon netul, atunci să nu te miri că remarketingul are cu… 30% mai puține rezultate decât te-ai aștepta (partea bună e că în România adblockerele nu par a fi folosite aproape deloc pe telefoanele mobile).

7. Refacerea sesiunii e una dintre cele mai tari chestii în Metrica

Una dintre cele mai tari chestii la Yandex este că poți da replay la toate sesiunile înregistrate pe situl tău, ceea ce înseamnă că îți va fi mult mai ușor să înțelegi din ce motiv clienții se împotmolesc în coșul de produse sau de ce nu vor să completeze blestematul ăla de formular de cerere de ofertă. Pentru că efectiv Metrica va înregistra fiecare gest făcut cu mouse-ul sau cu tastatura (inclusiv greșelile corectate de utilizator înainte de trimiterea formularului) și vei putea să-ți dai seama mult mai ușor unde anume și de ce s-a oprit utilizatorul în completarea acțiunii dorite.

8. Heatmaps gratuite cu Yandex Metrica

Un alt lucru interesant de care voi aminti este instrumentul de heatmaps. În general, un instrument dedicat pentru așa ceva (cum ar fi Hotjar) costă destul de mult dacă vrei să analizezi un număr ridicat de sesiuni. Nu e cazul cu Yandex, care analizează absolut toate sesiunile și oferă sub un meniu separat toate instrumentele necesare pentru a vedea unde dau click utilizatorii tăi și pe ce zone din pagină preferă să se uite. Bonus: sub același meniu găsim nu doar heatmaps ci și un instrument de analiză a interacțiunii cu formularele de pe site, ceea ce în cazul afacerilor care se bazează pe leaduri e aur curat.

9. Cu Metrica poți supraveghea uptime-ul sitului

În cazul în care ai dubii privitoare la calitatea hostingului poți intra în setările profilului și activezi „Notifications”. Dacă Yandex va detecta că situl are probleme de accesare îți va trimite email sau SMS de avertizare.

Acestea sunt doar 9 diferențe și instrumente utile pe care le-am observat eu în Metrica, dar sigur mai sunt și altele, mai ales că până acum nu am investigat deloc modulul de e-commerce, care necesită – ca și modulul similar din Analytics – implementare specializată. În opinia mea Yandex Metrica se dovedește a fi un instrument deosebit de util, complementar față de Analytics pe foarte multe zone, ceea ce îl face un tool extrem de util pentru analiza web.

[1] Toate statisticile provin din Statcounter: http://gs.statcounter.com/.

Ești amabil/-ă să le dai și altora acest pont?

 

Despre autor


Cele mai recente articole

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.