Cam cat ma costa un site web (analiza)

Desi pentru o analiza riguroasa ar trebui sa privim din mai multe unghiuri, in cele ce urmeaza ne vom limita la doar 2 perspective, cele mai importante, si anume cea a beneficiarului si cea a prestatorului.

Voi incepe prima data sa privesc dispre beneficiar pentru ca e mult mai simplu.

Beneficiarul, in marea majoritate a cazurilor, stie doar ca vrea un site (iar pentru simplificare nu vom face diferenta intre site de prezentare, blog sau magazin online), nu are cunostinte tehnice (sau acestea sunt foarte limitate – cel mai periculos!) dar este dispus sa plateasca o suma, de obicei mult sub-evaluata, pentru ca cineva sa-i construiasca site-ul visurilor sale. Ideal ar fi ca prestatorul sa-i prezinte macar 5-6 modele diferite, unice, originale dintre care el sa poata alege, modele care ar fi bine sa fie deja incarcate cu toate textele / pozele potrivite. Ultimul pe lista insa cel mai important dintre toate, sa coste putin. Pana la urma cat poate fi de greu sa pui un meniu, niste titluri, ceva text si cateva poze pe un site?

Ei bine, draga beneficiarule, ca sa intelegi cat poate fi de greu (sau de usor) sa faci acest lucru, am sa te rog sa-mi livrezi macheta site-ului sub forma unui document Word in care sa fie cuprinse toate paginile viitorului site formatate, cu titluri, sublinieri, continut, poze, tabele, asezare in pagina (1,2,3 coloane) exact cum vrei tu sa arate iar meniul principal sa fie sub forma tablei de materii a documentului, cu link-uri catre fiecare pagina sau sub-pagina, dupa caz. Mai departe ma descurc eu sa-l fac site web. Ei, cat poate sa fie de greu? Toata lumea stie astazi sa scrie un text in Word, nu-i asa?

Foarte important, trebuie sa socotesti cu atentie cate ore ti-a luat sa produci acest document pentru ca ulterior va trebui sa le inmultesti cu 3 pentru ca site-ul web trebuie sa se vada la fel de bine pe laptop, tableta si telefon (deci 3 ecrane cu dimensiuni diferite). In sfarsit, ai obtinut o cifra care estimeaza suficient de bine numarul de ore pe care cineva le va petrece doar ca sa-ti construiasca macheta respectivului site web.

Acum sa vedem din perspectiva prestatorului cum se vede treaba si vom analiza cazul cel mai favorabil, adica utilizarea unui CMS open-source despre care umbla vorba-n targ ca ar fi chiar gratuit. Ca exemplu voi mentiona Wordpress, Prestashop, Magento, WooCommerce sau openCart, dintre cele cateva zeci disponibile. Acum sa vedem cat costa acest “gratuit”.

Wow, este gratuit! Oare chiar asa sa fie? Este intr-adevar gratuit sa descarci arhiva cu ultima versiune a scriptului, doar ca aceasta trebuie apoi urcata si instalata pe serverul de gazduire dupa care necesita cateva configurari prin admin pentru o buna functionare (de ex. user/parola pentru a trimite email-uri). Perfect, avem scriptul instalat si configurat insa nu aduce nici pe departe cu site-ul pe care-l vrei. Normal, pentru ca acum ne mai trebuie o tema. Se gasesc pe internet mii de teme, trebuie doar sa-ti alegi una care sa arate asa cum vrei (veste proasta, nu vei gasi). Exista teme gratuite si teme comerciale cu preturi incepand de la 19 EUR insa de dragul exercitiului presupunem ca am ales o tema gratuita (situatie foarte rar intalnita in practica).

Tema trebuie descarcata si instalata pe scriptul proaspat configurat, se mai configureaza si pe la tema una, alta ca sa functioneze cat de cat si iata ca deja avem un site care aduce intr-un fel cu ceea ce-ti doresti, desi mai e mult de lucru.

Pozele pre-incarcate in tema nu sunt potrivite cu specificul site-ului dar sunt bune ca sa-ti dai seama de dimensiuni si asezarea in pagina. Ai 2 solutii, fie se cumpara de pe internet niste poze potrivite fie ai tu pozele tale reale care insa trebuie prelucrate la dimensiunile pozelor din tema. Mergem pe “gratuit” asa ca folosim pozele noastre reale.

Observati ca pana in acest moment nu am cumparat absolut nimic, totul a fost “gratuit” cu mentiunea ca s-au adunat deja vreo 3-4 ore de lucru cu descarcat si instalat scriptul, tema si configurarile initiale. Acum mai prelucram cateva poze reale (redimensionare, decupare, re-centrare) si suntem aproape gata. Ups, am uitat de logo, meniu, icon-uri, texte, versiunea pentru mobil.

N-are nimic, le face clientul din admin ca-i dam acces total si poate sa-si faca ce vrea (daca stie). A, bun, asa mai merge. Hai ca-i trimit factura pentru cele 10 ore lucrate pana acum si dupa aia mai vedem.

Am demonstrat cu aceasta situatie ipotetica, cum folosind exclusiv “gratuitati” tot se ajunge la un cost minim pentru care beneficiarul nu primeste mare lucru. Pentru un site complet configurat care sa poata fi predat si aceptat de catre beneficiar, din acest punct mai sunt necesare cel putin 15-20 ore de lucru, in conditiile in care prestatorul stie foarte bine ce are de facut, beneficiarul stie foarte bine cum vrea sa arate si exista o comunicare permanenta si constructiva intre beneficiar si prestator.

Altfel, daca apar discutii inutile si se intra in detalii irelevante, numarul orelor necesare finalizarii poate sa ajunga spre 100 sau chiar mai mult cand in mod normal ar fi fost suficiente cel mult 30.

Chiar, si pana la urma cat naiba ajunge sa costa un site? Din toate aste am inteles un singur lucru: nu costa atat de putin pe cat m-as fi gandit eu.

Cele mai recente articole
 
No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.